Potrzeba ozonowania pojazdu pojawia się najczęściej wtedy, gdy po uruchomieniu silnika i włączeniu wentylacji w kabinie odczuwamy nieprzyjemny zapach. To wyraźny sygnał mówiący o tym, że w powietrzu cyrkulującym wewnątrz auta dzieje się coś niedobrego. Źródłem przykrej woni mogą być także inne zabrudzone i narażone na zawilgocenie miejsca, takie jak dywaniki czy tapicerka. Czy w takiej sytuacji musimy udać się do warsztatu, czy możemy przeprowadzić samodzielne ozonowanie klimatyzacji w samochodzie?
Czynność nie jest skomplikowana, z powodzeniem można przeprowadzić ją samodzielnie. Do realizacji tego procesu musimy zaopatrzyć się w odpowiedniej wydajności urządzenie generujące ozon, potocznie zwane ozonatorem powietrza. Jeżeli przede wszystkim zależy nam, na oczyszczeniu układu wentylacji kabiny, generator ozonu ustawiamy tuż przed fotelem pasażera przy schowku. Bo to z tego miejsca powietrze zasysane jest, gdy na kokpicie ustawimy obieg zamknięty. Będzie to gwarancją dotarcia stężonego ozonu aż do parownika klimatyzacji, który najczęściej odpowiedzialny jest za źródło naszych kłopotów zapachowych. Gdy nasz problem znajduje się wewnątrz kabiny, ozonator możemy ustawić w dowolnym, jak najwyżej położonym miejscu.
Co to jest Ozonowanie klimatyzacji i czy jest szkodliwe dla człowieka?
Układy klimatyzacji montowane są w pojazdach osobowych powszechnie od wielu lat. Ze względu na specyfikę budowy i termiczne warunki pracy, układ ten wymaga właściwej i regularnej konserwacji. W przeciwnym razie, szybko staje się miejscem bytowania niebezpiecznych bakterii, grzybów i pleśni. Z uwagi na niską temperaturę panującą na wewnętrznej chłodnicy klimatyzacji, czyli na parowniku — proces ten jest całkowicie naturalny i nieunikniony. Jak temu przeciwdziałać? Regularnie wymieniać filtr kabinowy oraz przeprowadzać procedurę ozonowania układu wentylacji.
Ozonowanie klimatyzacji to proces eliminacji przykrych zapachów, których źródłem są wspomniane wcześniej bakterie i grzyby rozwijające się w zakamarkach układu wentylacji kabiny i na wewnętrznej chłodnicy klimatyzacji. Ozonowanie układu klimy to również skuteczna metoda walki z alergenami, krążącymi w powietrzu i osadzającymi się w układzie wentylacyjnym. Ozon ma doskonałe właściwości dezynfekujące.
Jest gazem, który w zbyt dużym stężeniu może być szkodliwy dla człowieka, jednak w przypadku ozonowania pojazdu, proces jest całkowicie bezpieczny, gdyż odbywa się w zamkniętym aucie. Po wyłączeniu urządzenia i odczekaniu kilkunastu minut możemy bezpiecznie korzystać z kabiny pojazdu, ozon jest bowiem gazem nietrwałym, który ulega bardzo szybkiemu rozpadowi w powietrzu.
Ozonowanie zasady bhp i zbyt długie ozonowanie
Ozonowanie jest najskuteczniejszym i najszybszym sposobem w walce z drobnoustrojami i mikroorganizmami utrudniającymi codzienne korzystanie z samochodu. Sięgając po generator ozonu, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach bhp. Ozon to trójatomowa cząsteczka tlenu posiadająca bardzo silne właściwości antyseptyczne i utleniające. Jego działanie jest silniejsze nawet od chloru. W związku, z czym istotny jest czas ekspozycji dostosowany do rozmiaru kabiny auta. Jeżeli używany przez nas ozonator posiada wydajność 10.000 mg ozonu na godzinę, to zadowalające efekty uzyskamy już po około 20-30 minutach pracy urządzenia.
Dlaczego nie wolno przekraczać zalecanego przez producenta czasu i jakie skutki może powodować zbyt długie ozonowanie? Problemem jest najczęściej wspomniany już proces utleniania, który w przypadku przekroczenia zalecanego limitu czasowego może doprowadzić do odbarwienia tapicerki lub uszkodzenia chromowanych elementów kokpitu. Po zakończeniu działań z generatorem ozonu auto powinno zostać dobrze przewietrzone, a filtr klimatyzacji wymieniony na nowy. Zapach ozonu w kokpicie możemy odczuwać jeszcze przez jakiś czas, ale to kwestia jedynie przetrwalników, które nie zagrażają zdrowiu człowieka.
W czym pomaga ozonowanie samochodu?
Jeszcze do niedawna proces ozonowania nie był powszechnie stosowany w motoryzacji. Na szeroką skalę wykorzystywano generatory ozonu w biurach, hotelach, placówkach medycznych i wszędzie tam, gdzie bakterie i drobnoustroje mogą szkodzić człowiekowi, czy wręcz wykluczać z użytkowania określone pomieszczenia. Wróćmy jednak do motoryzacji i odpowiedzmy na pytanie: w czym pomaga ozonowanie samochodu? Lista atutów, jakie niesie ze sobą regularne ozonowanie pojazdów jest bardzo długa. W głównej mierze korzyści płynące z tej metody dotyczą naszego zdrowia i dobrego samopoczucia podczas podróży.
Eliminujący brzydkie zapachy wydobywające się z układu wentylacji kabiny, w istocie usuwamy groźne zarodniki pleśni, grzybów i siedliska bakterii, które pod wpływem wilgoci gromadzą się w aucie. W ten sposób unikamy wdychania szkodliwych cząsteczek do płuc, nie oddziaływają one również na naszą skórę. Po wykonaniu ozonowania klimatyzacji od razu poczujemy różnice w czystości powietrza, a alergicy uwolnią się od cyrkulujących w samochodzie alergenów wywołujących niepożądane reakcje. Ozonowanie samochodu jest również gwarancją pozbycia się innych nieprzyjemnych zapachów pozostałych po paleniu tytoniu, transporcie zwierząt czy pozostawionych pod fotelami resztek jedzenia.
Czy ozon niszczy tapicerkę i elektronikę?
Na forach samochodowych i branżowych portalach motoryzacyjnych bardzo często pojawia się temat negatywnego wpływu cząsteczki ozonu na sprzęt i inne elementy wykończenia pojazdu obecne w kabinie, które podczas dezynfekcji klimatyzacji mogłyby zostać uszkodzone. Czy ozon niszczy tapicerkę i elektronikę? Ryzyko takie nie istnieje, a proces ozonowania jest bezpieczny, jeżeli wykonujemy go zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, co oznacza, że dostosowujemy wydajność generatora i czas jego pracy do objętości pomieszczenia, w tym wypadku kabiny naszego auta.
Szkodliwe oddziaływanie ozonu na obecne w aucie substancje i materiały, przy krótkim czasie ekspozycji jest minimalne, a zanim jakiekolwiek skutki mogłyby zostać zauważone, to z pewnością nasze auto trafi już na złom lub zostanie zamienione na nowszy model. Ozonatory powstały po to, aby emitowane przez nie cząsteczki posiadały szybkie i skuteczne działanie utleniające, dlatego niewłaściwe użycie urządzenia i przekroczenie zalecanej dawki może narazić nas na niepożądane skutki. Szczególnie warto pamiętać, aby na czas ozonowania, z wnętrza samochodu zabrać wszelkie urządzenia elektroniczne jak smartfony, komputery czy tablety.
Ozonowanie samochodu krok po kroku
Procedurę ozonowania klimatyzacji rozpoczynamy od demontażu starego filtra kabinowego, który stanowi barierę w swobodnym przepływie powietrza wewnątrz pojazdu. Filtr najczęściej umieszczony jest pod pokrywą schowka, po stronie pasażera. To właśnie w tym miejscu zlokalizowany jest także wlot układu wentylacji i to jak najbliżej tego miejsca powinniśmy umieścić generator ozonu. Jeżeli w twoim aucie zastosowano rozwiązanie niestandardowe, musisz sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu. Kolejno uruchamiamy układ klimatyzacji z zamkniętym obiegiem powietrza i otwieramy wszystkie nawiewy na maksimum, pokrętło regulujące pracę wewnętrznej dmuchawy także przekręcamy na najwyższą moc.
Po tych czynnościach uruchamiamy ozonator, ustawiając odpowiednią wydajność i czas pracy i co najważniejsze, opuszczamy auto. Bardzo ważne, aby podczas dezynfekcji klimatyzacji ozonem wszystkie drzwi i okna w samochodzie były szczelnie zamknięte. Pozostawienie nawet drobnej szczeliny może znacząco obniżyć skuteczność dezynfekcji. Gdy ozonator zakończy pracę, należy otworzyć wszystkie drzwi samochodu, wyłączyć silnik i pozwolić na swobodne wywietrzenie auta przez około 20-30 minut. Po tym czasie wystarczy już tylko umieścić pod schowkiem nowy filtr kabinowy i cieszyć się odświeżonym wnętrzem.
Jaki ozonator wybrać do samochodu oraz ile gram ozonu?
Gdy podróżowanie autem staje się nieznośne ze względu na nieprzyjemne zapachy, a podjęte metody dezynfekcji klimatyzacji z wykorzystaniem środków chemicznych, pianek i sprayów okazują się niewystarczające, warto rozważyć zakup profesjonalnego i skutecznego urządzenia, które wybawi nas z kłopotu. Oferta rynkowa jest bardzo bogata i warto wiedzieć jaki ozonator do samochodu wybrać? Najważniejszym parametrem pracy generatora ozonu jest jego wydajność.
Kupując, sprawdźmy i wybierzmy model, który wytwarza minimum 5 gram ozonu na godzinę, a najlepiej, gdy wartość ta bliższa jest 10 gramom. Oprócz produkcji ozonu istotne jest także jego szybkie i skuteczne wtłoczenie do układu wentylacji, dlatego tuż po parametrze wydajności, należy zwrócić uwagę na średnicę i moc wentylatora. Im lepsze parametry gwarantuje producent, tym efektywniej nasz generator będzie zasysał powietrze z otoczenia i wydmuchiwał cząsteczki ozonu na zewnątrz. Dla większego komfortu użytkowania polecamy również zwrócić uwagę na dodatkowe funkcje urządzenia jak choćby łączność z siecią WiFi i możliwość zdalnego sterowania za pomocą pilota lub aplikacji. Przy dezynfekcji klimatyzacji samochodowej, możliwość zmiany parametrów pracy generatora przez zamknięte drzwi auta bez konieczności przerywania pracy, może okazać się bardzo pomocne.
Ile czasu ozonować samochód i w jakiej temperaturze?
Często spotykamy się z zapytaniami o to ile czasu ozonować samochód, aby efekt był satysfakcjonujący, a uciążliwe zapachy nie wróciły po kilku dniach. W zależności od posiadanego urządzenia i jego parametrów wydajnościowych proces ozonowania pojazdu powinien trwać od 15 do 60 minut. Najczęstsze zalecenie producenta mówią o 20-30 minutach przy założeniu wydajności urządzenia na poziomie 10g/h. To oczywiście obliczenia przyjęte na potrzeby średniej wielkości auta osobowego. Inny czas ozonowania wnętrza kabiny czy przestrzeni pasażerskiej potrzebny będzie w busie, czy autobusie. Niewielkie regulacje w zakresie czasu pracy ozonatora, będą również uzależnione od uciążliwości problemu i stopnia, w jakim nasz układ wentylacyjny czy parownik są zagrzybione.
Istotniejsze z punktu widzenia skuteczności jest to, w jakiej temperaturze można ozonować. Wraz ze wzrostem temperatury otoczenia ozon degraduje się i rozpada. Dlatego próby ozonowania pojazdów w temperaturze powyżej 25 stopni Celsjusza nie mają większego sensu, wydmuchiwane przez wentylator cząsteczki ulegną rozpadowi, zanim jeszcze dotrą do miejsc stanowiących sedno problemów. Planując ozonowanie warto więc samochód zaparkować w miejscu zacienionym.
Jak prawidłowo ustawić ozonator i nawiew?
Skuteczne ozonowanie wnętrza samochodu wymaga kilku prostych, aczkolwiek bardzo ważnych czynności związanych z ustawieniem ozonatora i regulacją nawiewu. Generator ozonu należy ustawić w przestrzeni przeznaczonej na nogi pasażera lub ewentualnie na fotelu pasażera. Wylot z urządzenia musi zostać skierowany w kierunku wlotu powietrza wentylacji. Kolejno należy włączyć obieg wewnętrzny powietrza, uruchomić klimatyzację z maksymalnym trybem pracy dmuchawy, a żądaną temperaturę ustawić na minimum.
To wymusi pracę układu z największym obciążeniem przez długi czas. Nadmuch powinien zostać skierowany w pełni na szyby oraz kratki środkowe. Boczne kratki powinny zostać zamknięte. Tak wyregulowane parametry pracy pozwolą na swobodną cyrkulację ozonu wewnątrz auta, jak również na jego dotarcie do odległych zakamarków wewnątrz układu wentylacji. Czy skuteczna dezynfekcja wnętrza kabiny pojazdu wymaga włączonej klimatyzacji? Z punktu widzenia skuteczności procesu jest to rekomendowane, gdyż cząsteczki ozonu rozpadają się i stają się mnie afektywne wraz ze wzrostem temperatury powietrza. Jeżeli więc ozonujemy samochód w okresie wiosennym lub letnim, a temperatura w kabinie przekracza 20 stopni celsjusza to włączenie klimatyzacji jest konieczne.
Ile czasu wietrzyć auto po ozonowaniu?
Po zakończeniu ozonowania auta konieczne jest jego skuteczne wywietrzenie. Dlaczego to takie istotne i ile czasu wietrzyć auto po ozonowaniu? Decydują tu przede wszystkim względy bezpieczeństwa. Ozon w dużym stężeniu może być niebezpieczny dla człowieka, jednak na szczęście w bardzo krótkim czasie od uwolnienia, rozpada się do postaci tlenu i nie zagraża już naszemu zdrowiu. Zazwyczaj więc po wyłączeniu ozonatora i otwarciu wszystkich drzwi w samochodzie, wystarczy odczekać około 20 minut. Cząsteczka ozonu posiada też charakterystyczną, łatwo rozpoznawalną woń, którą kierowcy czują jeszcze przez jakiś czas po zakończeniu całej procedury.
Nie wynika to z tego, iż ozon wciąż pozostał w powietrzu, którym oddychamy, to jedynie zapach produktów ozonowania, czyli procesu utleniania. Woń ta nie zagraża człowiekowi i nie jest źródłem żadnych alergii. Zakup prywatnego ozonatora pozwala więc samodzielnie i w stosunkowo krótkim czasie pozbyć się z naszego samochodu szkodliwych bakterii i zarodników, stanowiących ryzyko niebezpiecznych alergii wziewnych i kontaktowych. Co więcej, decydując się na posiadanie własnego generatora ozonu, zaoszczędzimy sporo pieniędzy, które wydalibyśmy podczas regularnych wizyt w warsztacie.
Dezynfekcja i ozonowanie klimatyzacji cena w serwisie
Do utrzymania pełnej sprawności i skuteczności działania samochodowego układu klimatyzacji — podobnie jak przy innych podzespołach — konieczna jest właściwa profilaktyka. Wykonywane w porę naprawy mechaniczne to nie wszystko, istotne są również inne czynności serwisowe, jak dezynfekcja klimatyzacji samochodowej zwana często odgrzybianiem. Kierowcy przypominają sobie o wykonaniu dezynfekcji wraz z nadejściem pierwszych, wiosennych i ciepłych dni. To wtedy najczęściej uruchamiamy klimę po dłuższej przerwie i rozczarowujemy się nieprzyjemnym zapachem wydobywającym się z nawiewów. Wtedy pojawia się pytanie, czy zainwestować w dobrej klasy ozonator i wykonać czyszczenie układu samemu, czy też udać się do mechanika.
Jak kształtują się ceny dezynfekcji klimatyzacji w serwisie? Koszty uzależnione są od lokalizacji, nie wszędzie w Polsce wydamy na ten cel tyle samo, ale uśredniając ceny, przeciętnie za ozonowanie klimatyzacji w warsztacie zapłacimy około 80-100 zł, natomiast za czyszczenie klimy metodą chemiczną (ultradźwięki) zapłacić trzeba około 100-120 zł. Dezynfekcja klimatyzacji raz w roku to zdecydowanie za mało. Największa ilość szkodliwych drobnoustrojów gromadzi się na wewnętrznej chłodnicy klimatyzacji w okresie wzmożonej wilgotności, a więc jesienią i zimą. Warto pamiętać, że w większości samochodów klima jest włączana automatycznie w procesie odparowania szyb, także w okresach zimowych i także wtedy warto klimatyzację odgrzybiać. Mamy nadzieje, że znaleźli Państwo odpowiedź na zapytanie ozonowanie klimatyzacji cena.
Co daje ozonowanie klimatyzacji w domu?
Odbiegając troszkę od tematu klimatyzacji samochodowej – czy możliwe jest ozonowanie klimatyzacji w domu? Postępujące zmiany klimatyczne stają się faktem i dotykają nas coraz bardziej dotkliwie. Doświadczamy wyjątkowo upalnych lat, a średnie roczne odczyty wysokich temperatur stają się coraz dłuższe. Wszystko to mobilizuje Polaków do montażu klimatyzacji we własnych czterech kątach. Statystyki nie kłamią — ilość domów i mieszkań wyposażonych w system chłodzenia gwałtownie wzrosła w ostatnich latach. O układ klimatyzacji w domu trzeba jednak dbać i regularnie go czyścić. Ozonowanie klimatyzacji w domu jest więc obowiązkiem, który chroni domowników przed alergenami i chorobami, a sam klimatyzator przed uszkodzeniem.
Wewnątrz klimatyzatora, szczególnie na powierzchni łopatek wentylatora, na tackach, filtrach i innych elementach naszego wymiennika ciepła gromadzi się kurz, bakterie, pyłki. Wilgoć i niska temperatura przyczyniają się do powstawania niebezpiecznych dla zdrowia grzybów i pleśni. Te wraz ze wdmuchiwanym do otoczenia, chłodnym powietrzem docierają do naszej skóry i wdychane są do płuc co może prowadzić do kłopotów z oddychaniem i w następstwie do zapadania na groźne choroby układu oddechowego. Zagrzybiony i zaniedbany klimatyzator będzie także pracował głośniej i zużywał więcej prądu. To właśnie dlatego ozonowanie klimatyzacji jest tak ważne.